BL!N | KOLUMNE
(NE)ZAVISNO NOVINARSTVO: Vlada RS ponovo dijeli novac medijima

Ponedjeljak | 15.08.2011.

Najnovije poklonjene pare, samo su nastavak višegodišnje kampanje Vlade RS, koja je u proteklim godinama, što se zna, medije nagradila sa preko 11 miliona maraka.


Piše: Ljiljana Kovačević (Žurnal)

Premijer Aleksandar Džombić, čiji je rejting u RS vrlo nizak, pokušava popraviti imidž dijeleći novac podobnim medijima i šakom i kapom.

Vlada Republike Srpske nije pokrenula nijedan novi privredni projekat, socijalnim kategorijama nemilosrdno kreše primanja, ali zato ne prestaju da ulažu u medije. Očito je da u Vladi RS smatraju da u crnim vremenima, koja su na djelu, podrška medija može biti ključna u odbrani sopstvenog nerada, neznanja, riječju javašluka.

ZA PREDNOSTI SRPSKE

Premijer Džombić je 21. jula ove godine, (Službeni glasnik RS, broj 80, od 09.08.2011.), potpisao odluku kojom se firmi „OG PRESS“, daje 150 hiljada Konvertibilnih maraka. „OG PRESS“ izdaje magazin „Novi Reporter“, čiji mjesečni tiraž ne prelazi 800 primjeraka.

„Daje se saglasnost na plan utroška sredstava sa pozicije subvencije javnim medijima u okviru Vlade RS u iznosu od 150.000 KM, za period 1. januar - 30. septembar 2011. godine, u svrhu finansiranja Projekta Razvojni potencijali/komparativne prednosti Srpske: energetika, poljoprivreda, turizam, ljudski resursi, poslovni ambijent“, navodi se u odluci Vlade RS.

Dok se „Novi Reporter“ bude bavio komparativnim prednostima utroška 150 hiljada maraka, dobijenih na „lijepe riječi hvale“, dnevnom listu „Fokus“ predstoji teška bitka sa svima onima koji će zbog novog Zakona o PIO ostati bez dobrog dijela penzije, a takvih je cca 45 hiljada i mahom su iz boračke populacije. Tako je „Fokus“ za podršku projektu „Razvoj Srpske, reforma PIO“, sedam dana nakon „OG PRESS“, dobio 200 hiljada KM. Nema sumnje da će za te pare svakog onog ko se usprotivi reformi PIO staviti na stub srama, što i jeste stvarni cilj ove finansijske injekcije. Nije nevažno znati da su i jedan i drugi list privatni.

Najnovije poklonjene pare, samo su nastavak višegodišnje kampanje Vlade RS, koja je u proteklim godinama, što se zna, medije nagradila sa preko 11 miliona maraka. Nedavno smo objavili da je Vlada RS, listu „Press“ isplatila 50 hiljada KM za izradu web sajta. „Vlada RS daje saglasnost na Plan utroška sredstava sa pozicije subvencija javnim medijima, u iznosu od 50 000 KM, za period 01. januara-30.juni 2011. godine u svrhu podrške Projektu dizajniranje i instaliranje samostalnog web portala dnevnih novina Press“, navodi se u vladinoj odluci.

U aprilu je preduzeću NIGD “Dnevne nezavisne novine”, čiji je vlasnik Željko Kopanja, iz budžeta prebačeno 150 hiljada maraka za podršku distribuciji printanih medija iz RS u Srbiji. U isto vrijeme, sedmičnom listu “Ekstra magazin” odobreno je 150 hiljada maraka za podršku projektu “Pola vijeka Andrićevog Nobela”. Vlasnik “Ekstra magazina” je Zoran Šarenac, koji je i direktor firme “Pres komerc”, izdavača tabloida “Fokus”.

NEMA KRITERIJA

Vlada RS je i u februaru donirala “Pres komerc” sa 50 hiljada maraka za izbor “Naj menadžera”, a Ministarstvo finansija je u “Fokusu” u dva navrata, bez raspisivanja javnog nadmetanja, organizovalo nagradnu igru “Najsrećniji fiskalni račun”. Šarenac i premijer Džombić inače slove kao intimni prijatelji.

Vlada RS je 2009. godine entitetskim medijima, bez raspisanog tendera, podijelila pet miliona maraka. Isti iznos dala im je i prošle godine, ali poslije raspisanog javnog poziva, što ne znači da su novac dobili svi oni koji su ga tražili. Glavna služba za reviziju javnog sektora RS u svom izvještaju konstatovala je da je Vlada medijima dodijelila 4,4 miliona maraka na osnovu diskrecionih odluka. U izvještaju se navodi da je Vlada odlučila da pet miliona maraka rasporedi tako što će TV stanice dobiti 2,25 miliona KM, štampani mediji 2,2 miliona KM i radiostanice 550 hiljada, a na osnovu dostavljenih projekata. U konačnoj raspodjeli, TV stanice su dobile 1,9 miliona KM, pisani mediji 2,51 KM, dok su radiostanice ostale bez marke.

“Za raspodjelu pet miliona maraka iz budžeta nisu postavljeni jasni kriterijumi kroz posebne uslove u javnom pozivu”, navodi se u revizorskom izvještaju.

Za finansijsku pomoć aplicirala je 101 medijska kuća, ali samo su odabrani dobili finansijske injekcije. Revizori su konstatovali da je Radio-televiziji RS (javnom servisu) odobreno milion maraka, koje je ova medijska kuća iskoristila za otplatu revolving kredita, ističući da se to ne može smatrati projektom, nego pomoći javnom servisu. Po 400 hiljada maraka dobili su Kopanjini listovi “Nezavisne novine” i “Glas Srpske”, „Fokus“ je inkasirao 360 hiljada maraka, a “Press” (beogradska novina, izdanje za RS) 200 hiljada KM. Revizori su konstatovali da ovi mediji većinu dobijenih para nisu uložili u “unapređenje informisanosti građana”, već da su 75 odsto tog novca utrošili za isplatu plata.

 

(BLIN/đk)
